Als je een eigen zaak of praktijk hebt, ben je vast ooit met veel passie en enthousiasme begonnen aan je onderneming. In de loop der jaren kan je organisatie enorm groeien, waardoor je vaak extra medewerkers aanneemt. Soms merk je dat de nieuwe medewerkers jouw ondernemerszin niet altijd delen. Dit kan leiden tot stroeve samenwerkingen en moeilijke communicatie. Hoe zorg je er als praktijkeigenaar nou voor dat je alle neuzen weer dezelfde kant op krijgt?
Samen met mijn collega Esther Spijkerboer, trainer en coach bij Tao Netwerk, coach ik verschillende groepen praktijkeigenaren. Zo coachen wij op het moment een groep apothekers die een eigenpraktijk hebben, waarin we proberen helder te krijgen hoe ze hun praktijk kunnen laten groeien, en even belangrijk, hoe ze alle medewerkers mee kunnen krijgen in deze groei.
In een ééndaagse training gaan de apothekers, Esther en ik aan de slag om deze inzichten te ontwikkelen. Op een mooie locatie – zonder te veel afleiding – gaan de apothekers in een selecte groep van maximaal zes personen aan het werk. Niet onderuitzakkend in de stoel, maar actief aan de bak.
Eerst proberen wij helder te krijgen wat de doelen zijn van de praktijkeigenaren. Waar wil je staan over drie jaar? En wat is er nog voor nodig om daar te komen? We laten hen inzicht krijgen in hun eigen krachten en valkuilen. Ook leren we ze risico’s te durven nemen en zich kwetsbaar op te stellen wanneer dat nodig is.
Daarna gaan we in op het motiveren en stimuleren van het team, zodat de doelen van de eigenaar bereikt kunnen worden. Hiervoor gebruiken wij erkende theorieën over teamvorming en -dynamiek, motivatie en omgaan met weerstand. Zodra de teamdoelen helder zijn kunnen we door met de individuele leerdoelen.
In de laatste fase van zo’n dag gaan de praktijkeigenaren met ervaren acteurs aan het werk. Hierbij oefenen ze bijvoorbeeld hoe je een effectief gesprek met je medewerker kan voeren over groei en ontwikkeling. Na het gesprek geven de acteurs concrete suggesties over hoe dingen (nog) beter kunnen. Doordat de apothekers met hun vakgenoten in één groep zitten, merk ik dat zij direct ervaringen en nieuwe ideeën met elkaar uitwisselen.
Wat Esther en ik belangrijk vinden in zo’n trainingsdag, is dat het programma logisch aanvoelt en dat de werkvormen passend zijn voor jullie doelgroep. Met de juiste methodiek en relevante psychologische inzichten, krijg je in één dag al een beter idee van de dynamiek in jouw team, en hoe je deze kan gebruiken om te groeien. Heldere doelen formuleren, focus aanbrengen, concrete tips krijgen in een setting van aandacht, plezier en lef. Dat is waar zo’n trainingsdag volgens ons om draait!
Omdat Esther en ik al twintig jaar samenwerken kunnen wij snel schakelen, waardoor je binnen één dag al resultaat bereikt. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Neem dan gerust even contact op voor een kosteloos en vrijblijvend oriëntatiegesprek via contact∂jinkecoacht.nl.